.
G�ler BU�DAY
e-posta adresi:gulerbugday@ttmail.com
Burada okuyaca��n�z �Kuyruklu K�rt Olmak!..� isimli yaz�m� 12.9.2009 y�l�nda yazm���m. Sizlerde okuyunca g�receksiniz ki, sorunu tespit, te�his ve analiz konusunda tam bir hakl�l�k metni�
Son y�llarda �lkede ya�anan ak�l almaz hukuksuzluklar�, haks�zl�klar� ve �lkenin kan g�l�ne d�nmesine sebep olan ve bir t�rl� ba� edilemeyen, kontrol edilemeyen ter�r kar��s�ndaki �aresizli�i�
Her g�n ya��yor ve i�imiz s�zlayarak g�r�yoruz!..
Demek ki �lkede bar���, huzuru, karde�li�i sa�laman�n yolu; sadece g��l� ordu ve sava� makineleriyle �Kana kan intikam� duygusu ve metoduyla olmuyormu�.
Bu nedenle kelimesine dokunmadan �� y�l �nce yazd���m bu yaz�y� bir kez daha yay�nlama gere�i duydum.
Sorunlar� do�ru anlay�p ��z�m aramak i�in, ne uzman olmaya, ne �lim olmaya gerek var.
Yeter ki �G��l� ve hakl� olan benim� Bu nedenle kar�� duran�, can�m�z� yakan� ezip ge�mek hakk�m�zd�r� mant���ndan ve �l�m� kutsama psikolojisinden uzakla��p sa� duyu ile hareket edilebilsin.
�nan�n ��z�m�n ilk ve son �art�:
Sadece insan olmak, her t�rl� �nko�uldan ve intikam duygusundan uzakla��p sorunu ��zmek i�in kendi halk�na insanca ve ho�g�r�yle yakla�abilmek, duyguda�l�k yapabilmek, her iki taraf i�in; bar���nda, karde�li�inde, akan kan�n durmas�n�n da �n ko�uludur.
Kuyruklu K�rt Olmak!..
12.9.2009
T�rkiye Cumhuriyeti Anayasas�, yurtta�lar aras�ndaki e�itli�i �u �ekilde belirlemi�:
Madde 10 - �Herkes, dil, �rk, renk, cinsiyet, siyasi d���nce, felsefi inan�,
din, mezhep ve benzeri sebeplerle ay�r�m g�zetilmeksizin kanun �n�nde e�ittir. Hi�bir ki�iye, aileye, z�mreye veya s�n�fa imtiyaz tan�namaz. Devlet organlar� ve idare makamlar� b�t�n i�lemlerinde kanun �n�nde e�itlik ilkesine uygun olarak hareket etmek zorundad�rlar.� der.
Yine,
�nsan Haklar� Evrensel Beyannamesi: B�t�n insanlar�n �zg�r, onur ve haklar bak�m�ndan e�it do�duklar�n� ve herkesin, hi�bir ayr�m ve �zellikle �rk, renk ve ulusal k�ken ayr�m� yap�lmaks�z�n, burada kay�tl� haklardan ve �zg�rl�klerden yararlanacaklar�n� ilan etmi�tir.
Yani;
Herkesin yasalar �n�nde e�it oldu�unu ve herhangi bir ayr�mc�l�k veya ayr�mc�l��a te�vik kar��s�nda yasalar�n e�it korumas�ndan yararlanma hakk�na sahip oldu�unu g�z �n�nde bulundurulaca��n� h�kme ba�lam��t�r.
T�rkiye Cumhuriyeti de yurtta�lar�na; gerek anayasas�nda gerek uluslararas� anla�malara att��� imza ile bu e�it haklar� tan�m��t�r. Yani �kanun �n�nde herkes e�ittir� demi�tir.
Kanun b�yle demi� ama i�in asl� ve uygulama b�yle midir?
E�er her �ey kanunun belirledi�i kadar do�ru ve ger�ek ise;
O halde y�llard�r �lkede akan kan�n ve bitmeyen ter�r�n ger�ek sebebi nedir? Nedir �lkenin belli bir b�lgesindeki isyan�n ve ad� konmam�� sava��n sebebi?
Nedir buradaki insanlar�n �fkesinin, feryad�n�n, yakar��lar�n�n, s�zlan��lar�n�n, k�rg�nl�klar�n�n, ba�kald�r��lar�n�n ve ayr��malar�n�n ger�ek sebebi?
Y�zy�llard�r birlikte harman olmu�, �kan�-kan�na, can�-can�na� kar���p �bir olmu�, b�t�n olmu�� bu insanlar� nefrete s�r�kleyen, karde�i karde�e d��man eden sorunlar nelerdir?
Nedir insanlar� bu kadar ayr��t�ran, �tekile�tiren, yabanc�la�t�ran, birbirinden koparan, g�veni yok eden, ��pheyi, endi�eyi ve korkuyu egemen k�lan?
Neden �lkenin bu b�lgesinde vatan evlatlar�n�n kan� s�rekli ak�yor? Neden �Da�lar�n�n rengi k�rm�z�?�
Neden analar�n g�z� ya�l�? Neden evlatlar�n� �ocuk ya�ta gen�li�inin bahar�nda kara topra�a veriyorlar?
Neden �lkenin milyar dolarlar� �e�itime, sa�l��a, istihdam yaratmaya ve insanca ya�anacak bir �lke� olmak i�in kullan�lam�yor?
Neden kurgulanm�� kirli sava�lar y�z�nden emperyal g��lerin s�m�r� d�zenine olanak sa�layan �l�m makinesi olan silahlara para yat�r�l�yor?
Kimler bu i�ten kazan� elde ediyor?
Neden akan kan� durduracak, karde�i- karde�e d��man eden ve on binlerce vatan evlad�n�n yok olmas�na sebep olan ter�re �are bulunam�yor?
Analar babalar a�lay�p ocaklar s�nerken, kad�nlar e�siz, �ocuklar babas�z ve geleceksiz kal�rken at�lan bir sloganla ��ehitler �lmez� Vatan B�l�nmez� deniyor.
Kimse kusura bakmas�n ama kendi sorununu toplumsal uzla�� ve anlay��la ��zemeyip; ABD dayatmas� ile ��zmeye kalk�nca ger�ekten vatan b�l�nmez mi san�l�yor?
Bu sorunlar ve bu b�lgemizle ilgili son otuz y�lda o kadar �ok yaz�l�p konu�uldu ki, burada tek tek s�ralamaya kalksak ve farkl� cephelerden bakarak gerek�eleri yazsak ciltlerle ansiklopedi olur.
Bunlar�n i�inde geri kalm��l�k, yoksulluk, i�sizlik, e�itimsizlik, feodalite, t�re, a�iret, cemaat, dini bask� ile co�rafi ko�ullar herkesin g�rd��� ve kabul etti�i ger�ekler.
Ancak;
�lkede y�llard�r ad� konmam�� bir i� sava� s�r�yor� Birileri, bu tabire k�z�p bozulsa da ger�ek budur. Hem �Da�da en az onbin silahl� ter�rist var� deyip, y�llard�r da�- ta� bombalanacak, hem de bu sava� de�ildir.� denirse sorun ger�ekten ��z�lmez.
Bu bir sava�t�r. Ancak bu kirli sava�, K�rt halk�yla yap�lm�yor. Bu sava� sadece bir ter�r �rg�t�yle de yap�lm�yor:
Onlar� e�iten, beyinlerini y�kayan, gerekti�inde koruyup-kollayan ve silahland�r�p kendi karde�lerine �l�m sa�an makinelere d�n��t�renlerle yani arkas�ndaki g��lerle yap�lan �rt�l� bir sava�t�r.
Olay� b�yle g�rmek ve sorunu ona g�re ��zmek zorunday�z. Yoksa her ortamda PKK�n�n ter�r �rg�t� oldu�unu dayat�p k�nanmas�n� istemekle bu sorun ��z�lm�yor.
��nk� bizler PKK ter�r �rg�t�d�r diyoruz, K�rt halk�n�n b�y�k bir kesimi ve onlardan ��kar elde eden siyasi olu�umlar �Gerilla� diyor.
Asl�nda K�rt halk�, kendi evlatlar�na ve halk�na d��manl�k yapan ter�r �rg�t� PKK�n�n, ABD�nin ma�as� oldu�unu ve Emperyalist g��lerin de�irmenine su ta��d���n� g�remiyor.
Devlet ve siyasi iktidarlar ise bunu anlatmakta yetersiz kal�yor.
K�rt halk�n� kendi iradesine b�raksalar hi� biri sava� istemez. Ter�r� onaylamaz. ��nk� sava�larda �lenler kendi �ocuklar�d�r. Sava� ve ter�rden en fazla onlar ma�dur olurlar; s�nen ocaklar, geride kalan �aresiz ve geleceksiz �ocuk ve kad�nlar kendi insanlard�r.
Ancak.
Bu ko�ullarda devletten gereken ilgiyi g�remeyen, g�ven duygusunu kaybeden halkta ne yaz�k ki yabanc�la�ma, farkl�la�ma ve sonu�ta intikam ve nefret duygusu egemen oluyor.
��nk� sorun ��z�lmedik�e, kan akmaya devam ettik�e toplum �iddetle ya�amaya a��lan�r.
Ayr�ca Ortado�u�da emperyal g��lerin ��karlar� u�runa �petrol, enerji ve yeralt� zenginlikleri� i�in kurgulad�klar� sava�larda milyonlarca masum insan�n �l�m�ne sessiz kal�narak, �iddetin ve akan kan�n psikolojik olarak kan�ksanmas� sa�lanm��t�r.
Y�llard�r g�z�m�z�n �n�nde kom�ular�m�zda ya�anan bu insanl�k vah�etine sessiz ve seyirci kal�narak hep birlikte duyars�zla�mad�k m�?
Neden mi duyars�zla�t�k?
��nk� bu sorunlar� ��zecek, halka ger�e�i anlat�p emperyalizme kar�� onurlu bir m�cadele verebilecek tek ideoloji soldur. Ne yaz�k ki art�k oda bizim �lkemizde yoktur!!!
Belleklerinizi zorlay�n ve d���n�n:
�Halklar�n karde�li�i� diyen, ��zg�r birey, �rg�tl� toplum, demokratik devlet� diyen, �Tam ba��ms�z T�rkiye�diyen, �E�itlik�i ve hak�a bir d�zen� isteyen, �Su i�leyenin, toprak kullanan�nd�r � diyebilen, �Irk, dil, din� ay�rmadan insanca bir ya�am �neren sol d���ncenin k�k�ne kibrit suyu d�k�p yok edilmedi mi?
Bu sorunlar� alg�layacak ve ��zebilecek ideoloji olan solu ve ger�ek solcular� darbeler sonucu, k�ya- k�ya t�ketip, kalan tatl� su solcular�n�n d�zenle b�t�nle�ip kimliksizle�mesine seyirci kal�nmad� m�?
MHP�nin her zamanki �rk�� s�ylem ve tavr�na, �ehit cenazelerini kullanarak kolay yoldan kar��tl�k politikas�yla varl���n� s�rd�rmesine ve ink�r politikalar�n�n egemen olmas�na alk�� tutulup yanda� olunmad� m�?
Ve en �nemlisi;
Dini siyasete alet ederek v�cut bulan AKP�nin, b�lge �zerindeki feodal d�zenden yararlan�p a�iret ve cemaat destekli politikalar ile palazlan�p b�lgede v�cut bulan �rk��l���n anti-tezi olarak �slami ya�am tarz�n� dayat�p halk�n etkisizle�mesine seyirci kal�nmad� m�?
Y�llard�r b�lgede bu psikolojinin etkisi ve egemenli�inde ter�r�n palazlanmas�� Ayr�l�k�� ter�r�n d�� destekli beslenmesi, korunmas� ve kollanmas�na sessiz kal�nmad� m�?
T�rkiye Cumhuriyeti Devletinin ve siyasi partilerin bu tezg�h� ve d�� kurgulu bu projeyi do�ru okuyamamas� bu g�n gelinen noktan�n sebebidir.
Siyasi iktidar�n d��ar�dan gelen dayatmalar kar��s�nda geli�en tehlikenin b�y�kl���n� g�rmezden gelmesi veya teslimiyet�i bir mant�kla sessiz kalmas� ise bu g�n ya�anan kaosun sebebidir.
Bu anlay��:
�lkede kar��tl�klar�n egemen olmas�na, b�l�nme arzusunun filizlenmesine, �niter yap�n�n y�k�lmas�ndan endi�e edilmesine ve geni� kitlelerde korkunun egemen olmas�na sebep olmu�tur.
Toplumda endi�e ve pani�in egemen oldu�u bir ortamda;
AKP�nin ve Tayip Erdo�an��n daha d�ne kadar yok sayd���, g�rmezden geldi�i, en a��r su�lamalarla itham etti�i ve ter�r �rg�t� PKK ile �zde� buldu�u bir siyasi parti ile yar���rcas�na, �K�RT A�ILIMI� (!) yapaca��z dayatmas� toplumda gerilimi art�r�p, kampla�may� derinle�tirmektedir.
Bu kadar �nemli ve bir o kadar zor bir sorun, toplumsal uzla�� ve anlay�� birli�i olmadan ��z�lemez. �stelik ne yap�lmak istendi�i bilinmeden h�k�mdar buyru�u gibi �Ben istedim olacak� mant���na bir de muhalefet partilerinden birinin k�r inad� eklenince gerilim boyut (!) kazan�r.
Bu ko�ullarda MHP�nin anla��lamaz �l��deki kar�� duru� ve �rk��l��a varan milliyet�i s�ylemleri ile CHP�nin ��z�ms�zl��e ve MHP ard�nda �oven bir tav�r sergilemesi problemi derinle�tirmektedir.
Muhalefet her t�rl� ��z�me kar�� duyars�z davran�rken; AKP�nin bir t�rl� g�ven vermeyen, samimiyetten uzak, ne istedi�i ve ne dedi�i belli olmayan tavr� da �lkeyi karga�a ortam�na sokmu�tur.
Bunu f�rsat bilen DTP ile d��ardan beslenen baz� piyonlar ve baz� kendini bilmezlerin dillerinde; ABD ve BOP projesinin amac� olan �B�L�NME� de tart���l�r s�ylemi i�i ����r�ndan ��karm��t�r.
Asl�nda sorunun bu hale gelmesinde y�llarca ��z�ms�zl���n ��z�m diye dayat�lm�� olmas� sebeptir.
��nk� olay�n sosyolojik ve psikolojik boyutu irdelenmeden, halk�n hakl� talepleri g�rmezden gelinerek, ink�r politikalar�yla ve asimilasyon yaparak sorunu ��zebilece�ini sanan siyasiler yan�lm��lard�r.
Y�llard�r sorunu sadece ter�r �rg�t�n� yok etmek k�s�rl���nda de�erlendiren anlay�� iflas etmi�tir.
Y�llarca halk�n hakl� talepleri g�rmezden-duymazdan gelinmi�tir� Ayr�ca bask� ve tehdit sonucu evlad� da�a ��kar�lan insanlar ve �aresiz b�rak�lan halk, PKK ter�r�yle �zde�le�tirilmi� ve kendilerine devlet ter�r� uygulanm��t�r.
Devlet ad�na faili me�hul cinayetler i�lenmi�tir.
�nsanlar�n evleri ba�lar�na y�k�lm��, yerlerinden-yurtlar�ndan kopar�l�p, k�yleri yak�larak g��e zorlan�p a�l��a ve yoksullu�a mahk�m edilmi�lerdir.
Y�llarca ad�na ��zel Tim� veya halktaki ad�yla �Kontur Gerilla� denen ve bu g�n art�klar�n�n Silivri�de yarg�s� s�ren �Ergenekon Ter�r �rg�t�� ad� verilen ve sapla saman�n kar��t�r�ld��� davan�n iddianamelerinde g�r�yoruz.
O d�nemde i�lendi�i iddia edilen cinayetler ve asit kuyular�nda bulunan insan kemiklerinden olay�n vah�etini korku ve deh�et i�inde izliyoruz.
Bu t�r hukuksuz uygulama ve bask�lar sonucu halkta olu�an g�vensizlikten istifade eden karanl�k g��lerin k��k�rtmalar� ve emperyal g��lerin planlar� sonucu K�rt sorunu boyut de�i�tirmi�tir.
Bu konuda devletin ve siyasi iradenin ihmali �ok b�y�kt�r.
Asl�na bakt���m�zda bu g�ne kadar siyasi iktidarlarca ��z�m diye sunulanlar veya o b�lgenin kalk�nmas�na (!) �are diye a��klanan paketler ve t�m tedbirler g�le maya �alman�n �tesine gidememi�tir.
��nk� bu g�ne kadar taraflar a�z�n�n i�inde ya da karn�ndan konu�mu�tur. Kimse ger�ek niyetini ortaya koymam��t�r.
H�k�metler ve siyasi irade, bu sorunun ger�ek sebebini g�rmek, ��zmek, tart��mak istememi�tir.
��nk� sorunun ad�n� telaffuz etmekten bile korkmu�lard�r. Y�llarca ink�r politikas� egemen olmu�tur.
K�RT = BELA alg�lamas�yla insanlar�n beyni y�kanm��t�r.
�G�neydo�ulu karde�lerimiz (!)� kavram�, �et-t�rnak� hik�yeleri, �kart-kurt� tan�mlamalar� ile soruna yakla��lm��t�r.
Bu nedenle y�llard�r: �G�neydo�u sorunu, Do�u sorunu� diyerek bu g�nlere gelinmi�tir. Kimlikler g�rmezden gelinmi�, k�lt�rel haklar kulland�r�lmam��t�r. �nsanlar�n en temel hakk� olan �ana dilleri� bile yasaklanm��t�r.
Son tahlilde;
ABD�nin ve Emperyal g��lerin b�lge �zerinde planlad��� ��karc� ve ayr��t�rmac� politikalar sonucu sorunlar yuma�� olan b�lgemizde ayr�l�k�� tohumlar ekilmi�tir. ABD y�llar boyu k��k�rt�p destek vererek kanl� ter�r� ve ter�ristleri e�itmi�tir.
Bu g�nde yeni oyununu tezg�hlam�� ve AKP�li h�k�met eliyle sahneye koymak istemektedir.
Bu nedenle �lkede bir yanda d�ne kadar ismini anarken s�tma n�betine girenlerin; �imdilerde a�z�ndan d���rmedi�i �K�rt A��l�m�� tutmazsa �Demokratik A��l�m�(!)� kavramlar� ne yaz�k ki AKP�nin samimiyetsizli�i ile ciddiyetini kaybetmi�tir.
Di�er yanda de�i�ik adlarla kurulan ve bu g�n parlamentoda DTP olarak temsil edilen K�rt partileri, dillerine dolad�klar� samimiyetsiz ve inan�s�z �Demokrasi, Bar�� ve Karde�lik� s�ylemine ��calan� tap�nmalar� eklenince ��z�m suland�r�lm��t�r.
Varl���n� �calan�a endekslemi� bu siyasi partinin halka kar�� kulland��� k��k�rt�c� s�ylem u�urumu derinle�tirmektedir
Bu g�n ��z�m�n muhatab�n�n �Abdullah �calan� oldu�unu s�yleyen DTP� liler, her dakika ter�rist ba��na �Say�n �calan� diyerek sayg�nl�k kazand�raca��n� san�yorlar.
Bu arada provokat�rler s�rekli olarak �SAYIN �CALAN� dedik�e insanlar sinirlenip k�z�yor.
Vallahi ben �ok do�ru ve hakl� buluyorum. Bu nedenle de sinirlenmiyorum.
��nk� bizim �lkemizde: sapk�nl�klar� raporlarla tescillenmi�, k���k k�zlara tecav�z edenlere de, paras� bol oldu�u i�in utanmadan s�byanc�l�k yapanlara da �SAYIN� diyorlar.
Yine, medyumlukla, falc�l�k ve b�y�c�l�kle, �Cinler� ordusuna sahip olduklar�yla �nlenen, TV�de canl� yay�nda kar��s�na ��kanlara tekme tokat sald�ranlara da �SAYIN HOCAM� diyorlar.
Etraf�n�za ��yle bir bak�n; d�ne kadar a�l�ktan nefesi kokan, bu g�n iktidar olanaklar�yla devleti talan eden ve haks�z kazan�mlar�yla ihti�am i�inde ya�ayan ne kadar namus ve vicdan fakiri sefil insan varsa onlara da �SAYIN� diyorlar.
Ayr�ca �Mafya babalar�na� da �SAYIN� diyorlar.
Bu nedenle �calan da �SAYIN� olabilir�
Ama bu insan m�sveddelerinin hi� birisi �SAYGIN� olamaz�
Gelelim as�l konumuza:
Bu arada �Ter�r�n k�k�n� kurutaca��z�� diyerek, ter�risti koruyup kollayanlar� ve onlara yatakl�k edenleri cezaland�rmak i�in y�llard�r devlet eliyle kullan�lan bask�, �iddet ve y�ld�rma politikalar�n�n iflas etti�inin art�k daha geni� kesimlerce de anla��lm�� olmas� �nemlidir.
T�rkiye Cumhuriyeti, farkl� etnik kimliklerin birli�inden olu�maktad�r. Ve anayasal tan�mlamas�nda halk�na; �o�unluk mutabakat� ile �T�rk Milleti� denmektedir.
Ancak y�llarca K�rt halk�na b�y�k haks�zl�klar yap�lm��t�r.
��nk� b�nyesinde farkl� etnik kimlikleri bar�nd�ran bir �lkeye yap�labilecek en b�y�k k�t�l�k; bir �rk�n ve tek bir k�lt�r�n �st�nl���n�, sayg�nl���n� ve �nemini belirten, anlatan ve di�erlerini yok sayan, g�rmezden gelen ve a�a��layan anlay��tan gelmi�tir.
Anla��lamaz ve kabul edilemez bir mantaliteyle devleti buna g�re y�nlendirip �ekillendirmek ve di�er etnik unsurlar� g�rmezden gelmek �a�da� d�nyada kabul edilemez.
Bu ko�ullarda kanun �n�nde e�it olman�n da bir anlam� olmaz. �nand�r�c� ve g�ven verici olmaz. Bu g�n geldi�imiz durum bunun ispat�d�r.
Oysa tarihimiz ve k�lt�r�m�z bu t�r korkulara da komplekslere de kap�lmayacak kadar g��l�d�r.
Ne yaz�k ki bu g�n geldi�imiz noktada AKP�nin ald��� talimatla belirsizli�i ��z�m diye dayatmas� sonucunda ciddi bir darbo�aza girmi� durumday�z.
MHP, ise son y�llarda terk etti�ini sand���m�z �rk�� ve �oven politikas�na geri d�nm��t�r. ��nk� bu politikan�n ona siyasi kazan� sa�layaca��n� bilmektedir. AKP�nin antitezi olmak i�in t�m uzla��lara kap�s�n� kapatmaktad�r.
Y�lard�r laiklik ekseninde CHP ve AKP aras�nda y�r�t�len siyasete bu sefer milliyet�ilik ve etnik temelde MHP talip olmu�tur.
CHP Genel Ba�kan� Deniz Baykal��, oynanan oyunu de�ifre etti�i i�in hakl� bulmakla beraber; ��z�ms�zl��e talip oldu�u ve sosyal demokrat anlay��a uygun projelerden uzakla�t��� i�in anlamakta zorluk �ekiyoruz.
CHP ve Deniz Baykal��n, MHP�nin ard�nda; �ovenizmi pompalayan ve sosyal demokrasiye yak��mayan, �tekile�tirmeye prim veren politikalar� savunmaya ve ��z�mden ka�maya hakk� yoktur.
K�rt sorununu ger�ek anlamda ancak ve ancak��Sol-sosyal demokrat� bir anlay�� ��zebilir. Her ne kadar bu anlay��� temsilden uzakla�m�� olsa da bu g�nk� ko�ullarda bu g�rev CHP�ye d��mektedir.
�nsan haklar�na sayg� �er�evesinde �lkenin b�l�nmez b�t�nl���n� savunmak, ABD ve Emperyalist i�birlik�ilerin tezg�h�n� bozmak en ba�ta CHP�nin g�revidir.
ABD projesi oldu�u herkesin malumu olan AKP�nin (analar a�lamas�n) s�ylemi ile sloganla�t�rd���; ancak kapal� kap�lar ard�nda ne t�r pazarl�klar yapt��� bilinmeyen ve bu nedenle g�ven vermeyen Tayip Erdo�an��n elinden infilak edecek olan bu bomba al�nmal�d�r.
K�rt Sorununu; ancak ve ancak �K�rt ve T�rk� halk� vicdanlar�yla, y�reklerindeki insan sevgisiyle, bu g�ne dek ��retilen ezberlerini bozarak ve samimiyetle duyguda�l�k yap�p ayn� zamanda �zele�tiri yaparak ��zebilir.
AKP ve Tayip Erdo�an da ger�ekten ��z�m�n par�as� olmak istiyorsa; ne yapmak istedi�ini, nas�l yapmay� d���nd���n�, amac�n� ve nihai hedefini ve kimleri muhatap alaca��n� a��k a��k halka anlat�r.
H�l� onlarca vatan evlad�n�n her g�n kanl� ter�r �rg�t�nce �ehit d���r�ld��� bu ortamda insanlar�n sabr�n� zorlamaz ve sinir katsay�lar�na tavan yapt�rmaz.
Annelerin ac�lar� istismar edilerek kahraman olunamaz. Kimse kusura bakmas�n ama o�lum olmad��� i�in Allah�a y�z bin kere ��krediyorum.
Sevgili Dostlar,
Y�llard�r K�rt halk�na ger�ekten �ok haks�zl�k yap�ld�. Haks�zl���n bir yana b�rak�n resmen hukuksuzluk yap�ld�. Yap�lan hatalar�n en basitini en s�radan�n� anlatmak i�in sizlere kendi ya�am�mdan iki �rnek verece�im:
Yazd�klar�m yani ya�ad�klar�m samimiyet ve iyi niyetle okunur ve empati yap�l�rsa K�rt karde�lerimize fark�nda olarak veya olmayarak ne b�y�k haks�zl�k, hukuksuzluk, sayg�s�zl�k hatta vicdans�zl�k yap�ld���n� daha iyi anlar�z.
�RNEK 1-
Ben 9 ya��na kadar Malatya�da, ad�na ��mparatorluk� denen; ger�ekten �ok modern tesislerin oldu�u S�merbank�a ait lojmanlarda b�y�d�m. 1956 y�l�nda babam�n memleketi olan Elaz��a ta��nd�k.
Elaz��a 45 km uzakl�kta olan ve bir da��n ete�inde elektrik �retmek i�in kurulan Hazar Santral�ndaki 15 lojmandan birisinde oturmaya ba�lad�k.
Lojmanlar tek katl� ve bah�eliydi. O g�n�n ko�ullar�na g�re de modern yap�lard�.
Bulundu�umuz yerin 5 km sa��nda �Dere Bo�az�� ad�nda bir K�rt k�y�, sol yan�nda da 7 km uzakta �K�rdemlik� ad�nda yine ba�ka bir K�rt k�y� bulunuyordu.
Bu k�ylerde o g�ne dek okul yokmu�. Santralle birlikte 15 lojmanda ya�ayanlar�n �ocuklar� i�in bir de ilkokul yap�lm���
Birle�ik s�n�fl� bir okuldu, 2 ��retmenle dersler ba�lad�.
Bizler toplam 10�15 �ocuktuk. Evlerimizle okulun aras�ndaki en fazla 700 metrelik mesafeyi bile santralin arabas�yla gidiyorduk.
Okul a��ld�ktan k�sa bir s�re sonra o k�ylerin �ocuklar�n�n da bizim okulumuza gelece�i ��renildi.
T�m aileler bu karara kar�� ��kt�lar. Kendi �ocuklar�yla K�rt �ocuklar�n�n ayn� okulda olmas�n� istemiyorlard�. Hangi hak ve yetkiyle bu densizli�i yapabilmi�ler h�l� �a�ar�m!..
Sonunda K�rt �ocuklar� da okula gelmeye ba�lad�. Bu �ocuklar o kadar mesafeyi karda k��ta y�r�yerek geliyorlard�. Ya� farklar� �ok olmas�na kar��n k�z erkek hepsi 1. s�n�f olarak s�n�f�n arka k�sm�ndaki s�ralara ��er be�er s�k��arak oturtuldular.
Hi�birisi tek kelime T�rk�e bilmiyordu. Bizler de K�rt�e bilmiyorduk. Ayr�ca bizlerle k�yasland���nda �st� ba�� d�k�len bu �ocuklar�n; sa�lar� taranmam�� ve kirliydi. Hepsinin elleri so�uktan ve kirden kerme tutmu�tu. ��plak ayaklar�nda siyah lastik vard�.
Lojmanda oturan �o�unlu�u Ankara veya �stanbul�dan gelmi� m�hendis han�mlar� k�sa s�rede k�yamet kopard�lar.
��nk� hepimiz bitlenmi�tik. Su�lu K�rt �ocuklar�yd�. Hatta onlar� okula alan ve biz se�kin �Beyaz T�rklerle�(!) ayn� ortama sokan ��retmendi.
Annelerimiz okulu bast�. Dil bilmeyen, g�rd�kleri muameleden ve ilgisizlikten zaten sinmi� olan o �ocuklar�n h���mla �stlerine y�r�y�p, isimlerini bile bilmedi�imiz mavi boncukla �r�lm�� sa�lar� olan birka� k�z� kolundan tutup ��retmene g�stererek hakl�l�klar�n� kan�tlad�lar.
O g�nden sonra bir hafta kadar iki k�y�n �ocuklar� da okula gelmedi. Anla��lan bitlerden kurtulmadan gelmeleri yasaklanm��t�. Bu arada s�rekli olarak ailelerimiz bizlere; onlara sokulmamam�z�, konu�mamam�z�, onlardan her t�rl� hastal�k ve mikrop kapabilece�imizi tembihliyordu.
�ahsen ben bu �ocuklarla 2 sene birlikte okudum. Bir tekinin ismini ��renmedik. ��nk� onlar yok h�km�ndeydiler. ��retmen bile onlara farkl� davran�rd�. Her �eyde �ncelik bizimdi.
Oysa ben Malatya�da 1. s�n�ftaki arkada�lar�m�n ismini biliyor ve hepsini an�ms�yordum
Hatta bu g�n bile o zaman S�merbank�a ba�l� olan Malatya Basma Fabrikas��n�n m�d�r�n�n k�z� olan Serap��n makam otosuyla okula gelip gidi�ini ve defterinin aras�ndaki �ikolata baraklar�n� (yald�z) derdik, bizlere l�tufmu� gibi veri�ini ve parlak rugan ayakkab�lar�n� an�ms�yorum.
Ne yaz�k ki 2 sene birlikte ayn� s�n�f�n i�inde ders yapt���m�z bir tek �ocu�un ne ismini ��rendik ne de y�zlerini an�ms�yorum!!!
Tek an�msad���m olay o �ocuklar�n g�zleri: Y�ld�zlar kadar parlak simsiyah g�zel g�zler... K�zlar�nkinde her zaman bir korku, utanma, mahcubiyet ve �ekingenlik olurdu. Erkek �ocuklar�nda ise �o�unlukla �fke ve nefretin k�v�lc�mlar� g�r�l�rd��
Santralin faaliyete ge�mesiyle her iki k�yden erkekler i�e al�nm��t�. Bizim eve peynir, pestil, orcik (cevizli sucuk) getirdiler. ��nk� her �eye ra�men babam onlar�n hem�erileriydi ve onlar� i�e babam ald�rm��t�.
K�sa bir s�re sonra babam vas�tas�yla lojmanda ya�ayan bu se�kinci kitleyi s�rayla k�ylerine davet ettiler.
Dere Bo�az��ndaki K�rtler, bu itibarl� misafirlere kuzu �evirdiler.
Kocaman kenarlar� i�lemeli p�r�l p�r�l kalayl� bak�r sininin (tepsi) i�indeki o muhte�em g�r�nt� ve yay�lan mis gibi koku: o g�ne kadar i�renerek bakt�klar� insanlar� unutturdu.
�nlerine ne konduysa silip s�p�rd�ler. Eve d�nerken herkesin elinde bir sepet dolusu meyve, dut kurusu, pestil ve orcik vard�. Ve kimse bitlenece�inden ya da mikrop kapaca��ndan korkmuyordu.
Benzeri davet Hazar g�l�n�n kenar�nda kurulmu� olan K�rdemlik�te tekrarland�. Ancak asla e�it yurtta� olamad�lar. Kendilerine hep tepeden bak�ld� ve horland�lar.
Art�k evlere o g�nk� tan�mlamayla �K�rt Kar�lar�� �ama��r ve temizli�e geliyordu. Nedense o se�kin han�mefendiler, bu tabiri kullan�yorlard�.
Annemde onlar gibi �Bu g�n bize temizli�e K�rt Kar�s�� geldi� derdi. O g�n bu g�nd�r Kad�na �KARI� diyen zihniyetten nefret ederim.
Bunlar� neden yazd�m biliyor musunuz sevgili dostlar:
Y�llard�r o b�lgenin insanlar� kendilerine farkl� davran�ld���n�, ezildiklerini, horland�klar�n� ve e�it yurtta� olmak istediklerini, dillerini konu�mak ve �ocuklar�na kendi isimlerini koymak istediklerini s�ylediklerinde kar�� ses ne diyordu?
�Bu �lkede kimseye ayr�cal�k yap�lm�yor� Kanun �n�nde herkes e�it... K�rtlerde okuyor hatta devleti y�netiyor� Bakan bile oluyorlar. Daha ne istiyorlar?
Veya sadece do�uda m� geri kalm��l�k var? Gelsinler bizim�� bilmem nereye; daha beteri buralarda var!..�
��te burada herkes objektif olmak ve ger�e�i g�rmek zorundad�r.
�nsan olana, vicdanl� olana, Allah�tan korkana, namuslu olan herkese soruyorum:
Sizlerin �ocuklar� b�yle bir muameleye maruz kald� m�? O okul devletin okuluyken o ��retmen Milli E�itimin ��retmeniyken hangi hakla bu ayr�mc�l�k yap�ld�?
O �ocuklar�n ruhlar�nda yarat�lan travmay� d���nebilir misiniz?
B�rak�n a�l���, yoklu�u, geri kalm��l���, unutun:
Diyarbak�r cezaevinde uygulanan �a�d��� i�kenceleri, hatta insanlara d��k� yedirilmesini bile an�msamay�n�
Kimse kusura bakmas�n ama sadece bu ve benzeri muameleyle yeti�mi� �ocuklar�n bile ter�rist olma ko�ullar� ink�r politikalar� nedeniyle haz�rlanm��t�r.
�RNEK 2-
Elaz��da ba�� a��k gezen ve japone kol giyen anneme ve okula giden bizlere, akrabalar ne yaz�k ki tahamm�l edemiyorlard�.
��nk� Hac� Bekirgil s�lalesinin t�m kad�nlar� �rt�l�, hatta Palu�da olanlar �ar�afl� ve pe�eliydiler. Ayr�ca k�zlar�n okumas�na izin verilmiyordu. Oysa babam beni okutmak istiyordu.
Bize yine yol g�r�nd�. Babam yeniden Manisa S�merbank Fabrikas�nda i�e ba�lad�.
Yine lojmanda oturuyorduk. Fabrika m�d�r� Malatya S�merbank�tan geldi�i i�in babam ve annemi tan�yor ve �ok seviyorlard�. Her ak�am bir ailenin evinde toplan�r kad�n erkek �Amerikan pokeri� oynarlard�.
Cumartesi geceleri de fabrikan�n lokalinde yemekli m�zikli-dansl� toplant�lar olurdu.
Bu toplant�lardan birinde yan�lm�yorsam ticaret �efi olarak g�rev yapan bir bey; �Kazma� desem daha uygun olacak, o kadar kalabal���n i�inde babama; �Sait Bey, siz K�rt�lerin kuyru�u varm��, sizin kuyru�unuz h�l� duruyor mu, yoksa siz kestirdiniz mi?� diyerek �irkin ve i�ren� bir espri yapt�.
Ben ortaokula yeni ba�lam�� ve art�k kendimi gen� k�z san�yordum. Utanc�mdan yerin dibine girdim!.. Babam, �mer �erif�e benzeyen uzun boylu Anadolu tan�mlamas�yla �s�r�m gibi� �ok yak���kl� bir adamd�.
Bu a�a��lay�c� ve mesnetsiz s�z t�m havay� bozmu�tu. Babam elini kald�r�p adam�n surat�na sert bir ifadeyle bak�nca durumu anlayanlar adama sert ��km�� ve �z�r diletmi�lerdi.
Art�k ne �z�r ne telafi etmek i�in s�ylenen s�zlerin �nemi vard�. ��nk� herkes hatta ben bile bu s�zlerle birlikte babam�n poposuna bakm��t�k.
Ben arkada�lar�m�n yan�nda utanm�� ve ezilmi�tim. O gece yata��mda hem �ok a�lad�m hem de kendi popomu kontrol ettim; acaba ger�ekten bizde kuyruk mu var diye?
Oysa bu t�r �akalar�n yap�lamas�n�n bir sebebi vard�: Bak�n �u s�zler sizlere bir �ey ifade ediyor mu?
�K�rde e�ek demi�ler, e�ek duymu�ta kederinden �� g�n arpa yememi�.� Bir ba�ka s�zde:
\'Yarab K�rd� mert eyle, aya��n� d�rt eyle, ya e�e�i K�rt eyle, ya K�rd� e�ek eyle\' gibi.
Manisa�da ya�anan bu olayda beni �a�k�na d���ren durumsa bizlere �K�rt� denmesiydi. Oysa Elaz��da �Hac� Bekirgil� s�lalesinden olan babam�n bir tek akrabas� bile K�rt�e bilmiyordu.
Orada kald���m�z s�rede ne anne taraf� olan �Miktadgiller�de� ne de baba taraf�nda kimse K�rt oldu�umuzu s�ylememi�ti.
Ayr�ca ne Elaz��da, ne Palu�daki akrabalarda tek kelime K�rt�e duymad���m gibi son derece muntazam T�rk�e konu�urlard�. Ben bu �eli�kiyi bir t�rl� anlayam�yor ama asla anne ve babama soram�yordum.
Ayr�ca Hazar santralinde otururken ger�ek K�rtleri g�rm�� ve tan�m��t�k. Onlar yok h�km�ndeki insanlard�. Bizi onlarla bir tutmu�lard� (!) bu �ok a�r�ma gidiyor ve utan�yordum.
Bu nedenle bana nereli oldu�umu soranlara do�um yerim olan Malatya�y� veya annemin memleketi olan Erzurum�u s�yledim uzun s�re.
Sadece yap�lan bu �aka bile bende uzun s�re travma yaratt�. O adamdan nefret ettim. Bu �akay� yapmaya kalkan arkada�lar�m� d�vmek hatta olanak bulsam yok etmek istedim.
�� sene sonra oradan ayr�ld�k bu s�z unutuldu ama ben hi� unutamad�m. Pavlo�un k�pe�i gibi babam arakas�n� d�nd���nde g�z�m hep poposuna kayd� ve bu olay� an�msad�m.
Bu arada art�k bizlere �K�rt� denmesine de al��m��t�k. ��nk� bir�ok insan Anakara�dan �te ya�ayanlar� b�yle tan�ml�yordu.
Ayr�ca ben, sol ve sosyalist d���nceyle erken tan��t���m i�in art�k gururla babam�n K�rt oldu�unu s�yl�yordum.
Bu sefer de bana inanan yoktu ��nk� tek kelime K�rt�e bilmiyorduk!..
Elaz�� Palu�daki K�rtlerin �o�unlu�u �ZAZA� oldu�u i�in uzun y�llar kendimizi Zaza kabul ettim.
Babam� Bursa�da �K�rt Sait� olarak tan�d�lar. Bu g�n Elaz��l�lar derne�inde �o�u kendisine �Baba� diye hitap eder ve bana da �K�rt Sait�in k�z�� derler.
SONU�:
Herzman T�rkl��� ile onur duyan ve b�b�rlenen annem Erzurum�ludur ve Ah�ska T�rk�d�r.
Elaz��da kald���m�z s�rece �Beyaz T�rk� olup Manisa ya gelince �Kuyruklu K�rt� denen ve Bursa da �K�rt Sait� olarak kabul edilen babam da �z be �z T�RK ��kt��
Y�llard�r okuyup bat�ya gelen ve bizlerle temas� olan t�m akrabalar benim �Biz Zazay�z� diyi�ime k�z�p k�p�r�yor ve kendilerini a�a��lanm�� hissediyorlard�.
K�rt olmad�klar�n� ispat i�in on t�rl� �rnek veriyorlard�. Ama bana kim sorarsa inatla �Biz Zaza�y�z� demeye devam ediyordum.
T�a ki ara�t�rmac� yazar kuzenim Bekir Ali Demirel�in bilgi ve belgelerle gelip babamla da adeta r�portaj yapar gibi saatlerce �ocuklu�una kadar inerek konu�malar�yla konu netlik kazand�.
Asl�m�z, KUMUK T�rkleriymi�...
S�lalemiz, Da��stan�da Koysu (Sulak) nehrinin kollar�ndan birinin k�y�s�nda yer alan Temiraul�lu Hac-Beko gil�dir (Hac� Bekir gil).
Hac-Beko gil, de�irmen i�letmi�; hayvanc�l�k, at besicili�i yapm��, ticaretle u�ra�m��lar.
Hac-Beko gil, hem Mi�igisliler (bir �e�en s�lalesi), hem �egem�liler (Kara�ay T�rklerinden), hem Kabardeyler�in �N�rh� s�lalesi (Nal�ik yak�nlar�ndan) ile k�z al�p vererek akrabal�k tesis etmi�ler.
Hac-Beko gil, 1722�de Rus �ar� I. Petro�nun Da��stan�a girmesine kar�� ��kan Da��stanl�lar aras�nda yer alm�� ve Ruslar ile sava�m��lar.
O Tarihte s�lalenin ba��nda bulunan Albek (Ali Bey) Bu arada, Albek�in torunu Bekir (S�lalemizi Anadolu�ya ve Palu�ya getiren b�y�k dedemiz).
�uras� muhakkak ki; Kuban boylar�n�n Ruslar taraf�ndan istila edilmesini m�teakip, Erzurum Eyaleti-Bayburt Vilayeti�ne 1785�1787 aras�nda g�� etmi�ler.
Hac� Bekirgil�in en ge� 1787�de o zamanlar�n Bayburt vilayetine geldikleri, bir su kenar�na yerle�tirildikleri ve burada bir de�irmenle han yap�p i�lettikleri bu g�n bile biliniyor.
1828�1829 Rus i�gali, Tercan�a kadar ilerleyince bu i�gal sebebiyle s�lalemiz
Ruslar�n 1829�da �ekilmesi ve Hac� Bekir�in vefat �zerine Anadolu�ya gelenler, ��e b�l�nm��, bir k�sm� geriye Erzurum�a d�nm��, bir k�sm� Halep�e g�� edip yerle�mi�, Hac� Bekir�in o�ullar� ve k�zlar� ise Hac� Ali �nderli�inde Palu�ya yerle�ip k�k salm��t�r
�imdi bunlar� neden yazd���m� merak edenler vard�r.
Baz�lar� �ocukken babas�na �Kuyruklu K�rt� denmesinden utand��� i�in �imdi �T�rk� oldu�unu ispatlay�p mutlu oldu�umu sanabilirler!..
Ama b�yle d���nenler olduk�a yan�l�p hayal k�r�kl���na u�rarlar...
��nk� etnik k�ken �zerinden yap�lan ve �tekini hor g�ren t�m ilkel ve ba�naz anlay��lara kar�� y�llard�r m�cadele veren bir insan olarak T�rk soylu olmam bana ne �st�nl�k ne de hakl�l�k verir.
Ayr�ca bu t�r �ocukluk komplekslerimi yeneli yar�m as�r oldu. Allah yenemeyenleri �slah etsin�
GER�EK:
Benim bizzat ya�ad���m bu iki �rne�i a��klamam�n amac� herkesin empati yapabilmesi i�indir.
��nk� kar��n�zdaki insanlar�n ne d���n�p ne hissettiklerini anlamadan, onlara yap�lan haks�zl�klardan ve y�llard�r s�ren ink�r politikas�ndan ve bask�c� uygulamalardan dolay� bir �zele�tiri yapmadan sorunu kavramak ve ��zmek m�mk�n olmaz.
Yine �Bizlere haks�zl�k yap�ld�. Bizler ezildik, horland�k ve onurumuzla oynand�, kimliklerimiz ve k�lt�r�m�z yok say�ld�� diyerek, ABD ma�as� kanl� ter�r �rg�t� PKK�ya destek vermek ve sorunlar�n ��z�m�nde tek muhatab�n �mral� oldu�unu iddia etmek sorunu ��z�ms�zl��e g�t�rmekten ba�ka bir �eye yaramaz.
Siyaseti ucuzla�t�r�p kan �zerinden fayda ve ��kar sa�lamak da hi�bir vicdana s��maz.
Ayr�ca kimse unutmas�n ki.
Ho�g�r� �yle bir dildir ki; Sa��r i�itebilir, k�r de okuyabilir.
SON NOT:
Ya�ad���m�z sel felaketi ne kadar geli�mi� bir �lke (!) oldu�umuzu hepimize bir kez daha kan�tlad�. Mustafa Kemal�in kurdu�u T�rkiye Cumhuriyeti�nde bu manzaralar� g�rmek insan�n can�n� ac�tt��� kadar utand�r�yor da�
Rant u�runa dere yataklar�n� imara a�an, k�y� ya�mac�l���na g�z yuman kan emicilerin hepsine a��z dolusu bir Yuuuh diyorum� Ve �lenlerin ailelerine ba�sa�l��� ve sab�r diliyorum.
Ve Vatan Gazetesi yazar� Necati Do�ru�nun k��esinden yapt���m al�nt� ile bitiriyorum.
�Hayat�n �n�m�ze koydu�u foto�raf� g�rd�n�z m�? �bret dersiyle dolu: Elitist-jakoben (halktan kopuk anlam�nda) diye k���msedikleri Deniz Baykal, ��kartm�� lacivert ceketini, krem rengi kravat�n�, itfaiyeci �izmelerini giymi�, Ayamama Deresi �amurunda halk�n seviyesine inmi�, dert dinliyor.
�Beraber y�r�d�k biz bu yollarda, beraber �sland�k bu ya�murda� diyerek Ba�bakan olmu� ger�ek halk �ocu�u Tayyip Erdo�an ise helikopterde; �derenin intikam� ac�d�r� diye havadan nutuk s�yl�yor.�
G�ler Bu�day.
|